Serviciul Maritim RomĆ¢n al cărui sediu era la București, dar ale cărui nave erau bazate la Constanța, a fost o companie de navigație de stat, Ć®nființată Ć®n anul 1895 pe baza legii din 7 iunie 1888, care deservea rutele maritime Constanța-Istanbul-Izmir-Pireu-Alexandria – Haifa – Beirut, cu vapoare vopsite tradițional Ć®n alb, și din acest motiv poreclite ā€žlebedele albe ale Mării Negreā€.

A fost făcut cunoscut pe de-o parte prin evocările lui Panait Istrati sau prin cele ale comandorului Nicolae Ionescu-Johnson (Ǝnsemnarile unui marinar), iar pe de altă parte Ć®n presa vremii prin transportarea unor refugiați cu o parte din navele sale, mulțumită unui grup de filantropi din directoratul companiei, afiliați ai societății Steaua Dunării :

Ć®n 1922 transportarea unor refugiați armeni și greci din Trabzon la Constanța și Pireu (erau Ć®ncolțiți acolo de armata victorioasă a generalului Mustafa Kemal, de altfel și dĆ¢nsul bucuros de plecarea lor);

Ć®n 1939 transportarea din Constanța la Alexandria (Egipt) al guvernului, tezaurului și forțelor armate poloneze, care fugeau de cotropirea țării lor de către Germania și URSS: la Alexandria, aceste forțe au integrat armata britanică;

Ć®ntre 1940 și 1944 transportarea refugiaților evrei de la Constanța la Istanbul, Ć®n ciuda primejdiei torpilelor lansate de submarinele sovietice, acțiune cunoscută mai ales prin tragedia navei Struma care, după ce fusese ținută Ć®n carantină la Istanbul timp de două luni Ć®n 1942 fiindcă Britanicii refuzau să le dea pasagerilor viză de intrare Ć®n Palestina, a fost remorcată cu forța Ć®napoi Ć®n Marea Neagră, unde o pĆ¢ndea submarinul sovietic SC 213, care a torpilat-o imediat (au murit 767 de oameni, printre care numeroase femei și copii, a supravițuit un singur om, David Stoleru). Mai multe romane și filme au fost realizate pe această temă.

La sfĆ¢rșitul celui de-al doilea război mondial, după ce URSS confiscă cele 16 vase de linie Ć®ncă Ć®n posesia Serviciului Maritim RomĆ¢n, acesta a fost desființat și Ć®nlocuit printr-o Ć®ntreprindere sovieto-romĆ¢nă numită Sovromtransport, căreia sovieticii Ć®i atribuiră două din navele confiscate: pachebotul Transilvania și vaporul mixt Ardeal.

www.wikiwand.com

Acum 113 ani, aveam săptămĆ¢nal, două curse (dus-Ć®ntors) Constanța – Istanbul, pe Marea Neagră. Călătoria dura 12 ore. Aveți atașat mersul celor două vapoare de mare iuțeală ale Serviciului Maritim RomĆ¢n: Regele Carol I și Principesa Maria, luminate cu electricitate.

Lasă un răspuns