Realizata de Vaum I. Ioan, fotograf ce avea atelierul pe Aleea Pascani Nr.8, fotografia prezinta un incendiu ce a avut loc la ÔÇťPalatul societatii AgricolaÔÇŁ (Blocul Prager, asa cum este mentionat in unele documente) in 20 mai 1927.

Imaginea este realizata dintr-un loc situat undeva intre Magazinul Victoria si Hotelul Francez (Lafayette). Cladirea din dreapta imaginii, in planul apropiat, este Hotelul Francez iar in mijlocul imaginii observam Cladirea CEC. Tot la parter se afla si Beraria Varful cu Dor, una din berariile celebre ale orasului.

Articol din Adeverul de Sâmabata 21 Mai 1927 despre incendiu :

Academicianul Constantin Balaceanu-Stolnici vine cu o marturie interesanta, ce creioneaza atmosfera acelor vremuri:

ÔÇťCum veneam de la Stolnici ne odihneam putin si apoi, cu o birj├ú, porneam prin oras. ├Än general primul drum ├«l f├úceam cobor├ónd pe Calea Victoriei p├ón├ú la marele magazin Galleries Lafayette, care fusese construit ├«n stil art nouveau parizian si imita marele magazin cu acelasi nume din capitala francez├ú. Fusese ridicat ├«n locul vestitei libr├úrii, papet├úrii si leg├útorii de c├úrti Socec, de c├útre proprietarul acesteia, un domn Schwartz, extrem de simpatic, care multi ani l-am ├«nt├ólnit pe hipodromul Jokey-Clubului B├úneasa, unde ├«si alerga caii. Galeriile Lafayette, care au fost primul mare magazin universal modern ÔÇô ceea ce francezii numesc grande surface ÔÇô din Rom├ónia, au fost lansate cu o publicitate extraordinar├ú. Ziarele, revistele, radioul, cinematografele erau pline cu anunturi publicitare, iar pe str├úzi afisele se ├«nsirau pretutindeni. Chiar si C├úile Ferate ├«i f├úceau o reclam├ú nemai├«nt├ólnit├ú. Astfel, c├ónd intrai cu trenul ├«n Bucuresti, tot parapetul din st├ónga, de la Chitila p├ón├ú ├«n Gara de Nord, era acoperit cu afisele faimoaselor galerii, ast├úzi ocupate de Magazinul Victoria de l├óng├ú Politia Capitalei, ├«n fata Bisericii Zl├útarilor.

Galeriile Lafayette erau pentru noi o adevãratã institutie, cu vitrinele sale strãlucitoare, cu interioarele luxoase pardosite cu marmurã, cu etalãrile de mãrfuri ispititoare, cu lampadarele intens iluminate si cu personalul amabil, zâmbitor (nu ca astãzi, mitocãnesc si îmbufnat). Ne amuza si liftul, în care intrau peste zece persoane, pânã când o tragedie ne-a fãcut sã-i preferãm scãrile. Un copil neastâmpãrat si curios si-a bãgat capul printre gratii în cusca liftului, unde cabina l-a smuls si sfãrâmat. Ulterior, magazinul a trebuit sã închidã cu panouri de cristal cusca respectivã.

Cum era si firesc, atractia principal├ú era raionul de juc├úrii care ne fascina prin diversitatea si bog├útia lui. Juc├úrii de plastic nu existau ├«nc├ú. Erau p├úpusi cu capete splendide de portelan sau mai obisnuite de celuloid, erau masini minituarizate din metal, soldati de plumb sau mucava ├«n uniforme si cu armamentul necesar. Erau trenuri electrice de toate felurile, mingi, avioane de celuloid care zburau gratie unei elice ce se ├«nv├órtea printr-un elastic r├úsucit, lanterne magice cu imaginile necesare si chiar aparate de proiectat filme de scurtmetraj cu manivelele lor, era tot ceea ce fantezia unui copil al epocii ├«si putea dori.ÔÇŁ

Text reprodus din Revista Arges Nr. 27 (258) ÔÇô 12.2003 (sursa)

mai mult la /www.muzeuldefotografie.ro/2008/05/incendiu-pe-calea-victoriei/

Las─â un r─âspuns