Realizata de Vaum I. Ioan, fotograf ce avea atelierul pe Aleea Pascani Nr.8, fotografia prezinta un incendiu ce a avut loc la ā€œPalatul societatii Agricolaā€ (Blocul Prager, asa cum este mentionat in unele documente) in 20 mai 1927.

Imaginea este realizata dintr-un loc situat undeva intre Magazinul Victoria si Hotelul Francez (Lafayette). Cladirea din dreapta imaginii, in planul apropiat, este Hotelul Francez iar in mijlocul imaginii observam Cladirea CEC. Tot la parter se afla si Beraria Varful cu Dor, una din berariile celebre ale orasului.

Articol din Adeverul de SĆ¢mabata 21 Mai 1927 despre incendiu :

Academicianul Constantin Balaceanu-Stolnici vine cu o marturie interesanta, ce creioneaza atmosfera acelor vremuri:

ā€œCum veneam de la Stolnici ne odihneam putin si apoi, cu o birjĆ£, porneam prin oras. Ǝn general primul drum Ć®l fĆ£ceam coborĆ¢nd pe Calea Victoriei pĆ¢nĆ£ la marele magazin Galleries Lafayette, care fusese construit Ć®n stil art nouveau parizian si imita marele magazin cu acelasi nume din capitala francezĆ£. Fusese ridicat Ć®n locul vestitei librĆ£rii, papetĆ£rii si legĆ£torii de cĆ£rti Socec, de cĆ£tre proprietarul acesteia, un domn Schwartz, extrem de simpatic, care multi ani l-am Ć®ntĆ¢lnit pe hipodromul Jokey-Clubului BĆ£neasa, unde Ć®si alerga caii. Galeriile Lafayette, care au fost primul mare magazin universal modern ā€“ ceea ce francezii numesc grande surface ā€“ din RomĆ¢nia, au fost lansate cu o publicitate extraordinarĆ£. Ziarele, revistele, radioul, cinematografele erau pline cu anunturi publicitare, iar pe strĆ£zi afisele se Ć®nsirau pretutindeni. Chiar si CĆ£ile Ferate Ć®i fĆ£ceau o reclamĆ£ nemaiĆ®ntĆ¢lnitĆ£. Astfel, cĆ¢nd intrai cu trenul Ć®n Bucuresti, tot parapetul din stĆ¢nga, de la Chitila pĆ¢nĆ£ Ć®n Gara de Nord, era acoperit cu afisele faimoaselor galerii, astĆ£zi ocupate de Magazinul Victoria de lĆ¢ngĆ£ Politia Capitalei, Ć®n fata Bisericii ZlĆ£tarilor.

Galeriile Lafayette erau pentru noi o adevĆ£ratĆ£ institutie, cu vitrinele sale strĆ£lucitoare, cu interioarele luxoase pardosite cu marmurĆ£, cu etalĆ£rile de mĆ£rfuri ispititoare, cu lampadarele intens iluminate si cu personalul amabil, zĆ¢mbitor (nu ca astĆ£zi, mitocĆ£nesc si Ć®mbufnat). Ne amuza si liftul, Ć®n care intrau peste zece persoane, pĆ¢nĆ£ cĆ¢nd o tragedie ne-a fĆ£cut sĆ£-i preferĆ£m scĆ£rile. Un copil neastĆ¢mpĆ£rat si curios si-a bĆ£gat capul printre gratii Ć®n cusca liftului, unde cabina l-a smuls si sfĆ£rĆ¢mat. Ulterior, magazinul a trebuit sĆ£ Ć®nchidĆ£ cu panouri de cristal cusca respectivĆ£.

Cum era si firesc, atractia principalĆ£ era raionul de jucĆ£rii care ne fascina prin diversitatea si bogĆ£tia lui. JucĆ£rii de plastic nu existau Ć®ncĆ£. Erau pĆ£pusi cu capete splendide de portelan sau mai obisnuite de celuloid, erau masini minituarizate din metal, soldati de plumb sau mucava Ć®n uniforme si cu armamentul necesar. Erau trenuri electrice de toate felurile, mingi, avioane de celuloid care zburau gratie unei elice ce se Ć®nvĆ¢rtea printr-un elastic rĆ£sucit, lanterne magice cu imaginile necesare si chiar aparate de proiectat filme de scurtmetraj cu manivelele lor, era tot ceea ce fantezia unui copil al epocii Ć®si putea dori.ā€

Text reprodus din Revista Arges Nr. 27 (258) ā€“ 12.2003 (sursa)

mai mult la /www.muzeuldefotografie.ro/2008/05/incendiu-pe-calea-victoriei/

Lasă un răspuns